سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و گفته‏اند حارث بن حوت نزد او آمد و گفت چنین پندارى که من اصحاب جمل را گمراه مى‏دانم ؟ فرمود : ] حارث تو کوتاه‏بینانه نگریستى نه عمیق و زیرکانه ، و سرگردان ماندى . تو حق را نشناخته‏اى تا بدانى اهل حق چه کسانند و نه باطل را تا بدانى پیروان آن چه مردمانند . [ حارث گفت من با سعید بن مالک و عبد اللّه پسر عمر کناره مى‏گیرم فرمود : ] سعید و عبد اللّه بن عمر نه حق را یارى کردند و نه باطل را خوار ساختند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :4
کل بازدید :104775
تعداد کل یاداشته ها : 51
103/9/7
11:53 ص

سئوالات مسابقه علوم قرآنی در تفسیر المیزان علامه طباطبایی

 سئوالات مسابقه علوم قرآنی در تفسیر المیزان علامه طباطبایی

1 - از دیدگاه علامه طباطبایی وحی در آیه «و اذا اوحیت الی الحواریین أن آمنوا بی و برسولی» اشاره به کدام یک از انواع وحی دارد؟

وحی نبوی             2- الهام                   3- اشاره               4- تقدیر و آفرینش

2 – از دیدگاه علامه طباطبایی آیه «انا اوحینا الیک کما اوحینا الی نوح و النبیین من بعده» اشاره به کدام یک از انواع وحی دارد.

1 – وحی نبوی              2 – الهام                 3- اشاره                4- تقدیر و آفرینش

3 – از دیدگاه علامه طباطبایی آیه «و جعلناهم ائمه یهدون بأمرنا و اوحینا الیهم فعل الخیرات» اشاره به کدام یک از انواع وحی می باشد؟

1 – وحی نبوی               2- وحی تشریعی           3- وحی تسدیدی                 4 – اشاره

4 – از دیدگاه علامه طباطبایی آیه «و اوحی فی کل سماء امرها» اشاره به کدام نوع وحی می باشد.

1 – الهام                      2- اشاره                       3- تقدیر و آفرینش           4- وحی نبوی

5 – از دیدگاه علامه طباطبایی کدام گزینه در معنای انزال و تنزیل صحیح می باشد.

1 – انزال: نزول تدریجی       2- تنزیل: نزول دفعی       3- انزال و تنزیل: نزول دفعی و تدریجی        4- انزال و تنزیل: نزول تدریجی و دفعی

6 - یکی از مهمترین تفاسیر ترتیبی قرآن است؟

الف) پیام قرآن                  ب) منشور جاوید            ج) المیزان                    د) نمونه

7 – علامه طباطبایی قائل به نسخ چند آیه از قرآن می باشد؟

1 –  21                     2-  5                                  3-  8                                          4 –  11

8– کدام تعریف از نسخ از دیدگاه علامه طباطبایی صحیح می باشد؟

1 – رفع حکم شرعی بدلیل شرعی متأخر علی وجه لولاه لکان ثابتا

2 – هو رفع امر ثابت فی الشریعه المقدسه بارتفاع أمده و زمانه

3 – هو رفع تشریع سابق کان یقتضی الدوام حسب ظاهره

4 – النسخ هو الابانه عن انتهاء أمد الحکم و انقضاء أجله

9- دیدگاه علامه طباطبایی در مورد آیه « و ما یعلم تأویله الّا الله و الراسخون فی العلم» کدام است؟

1 – جمله «و ما یعلم تأویله الا الله» افاده حصر نمی کند.

2 - جمله «و ما یعلم تأویله الا الله» افاده حصر می کند و ظاهر این حصر آن است که علم به تأویل نزد خدا و راسخان در علم است.

3 - جمله «و ما یعلم تأویله الا الله» افاده حصر می کند و ظاهر این حصر آن است که علم به تأویل تنها نزد خدا است. و جمله «الراسخون فی العلم» عطف به آن است.

4 - جمله «و ما یعلم تأویله الا الله» افاده حصر می کند و ظاهر این حصر آن است که علم به تأویل تنها نزد خدا است. و جمله «الراسخون فی العلم» عطف به آن نیست.

10– از دیدگاه علامه طباطبایی اعجاز عمومی قرآن از چه سنخی است؟

1 – رؤیت بصری        2- حادثه خاص      3- زمان و مکان خاص     4- علم و معرفت

11 – روایت « ینطق بعضه ببعض و یشهد بعضه علی بعض» از کدام یک از معصومین صادر شده است؟

1 – امام صادق(ع)          2 – امام علی(ع)       3- امام باقر(ع)         4- امام رضا(ع)

12- از دیدگاه علامه طباطبایی در مورد قول به صرفه کدام گزینه درست است؟

1 – بازگرداندن اعجاز قرآن به صرفه، نص قرآن را به لحاظ الهی و آسمانی بودن آن در ویپگی هایی منحصر می داند. که موجب برتری نص بر هر متنی است.

2 – اعجاز قرآن به صرفه مخالف متن آیات تحدی است.

3 – اعجاز قرآن به صرفه، موافق متن آیات تحدی است و نص قرآن را به لحاظ الهی و آسمانی بودن آن در ویپگی هایی منحصر می داند که موجب برتری نص بر هر متنی است.                                        4 – گزینه 1 و 3

13 – تشابه در آیه « اتقو الله حق تقاته» کدام است؟

1 – تشابه در کمیت                 2- تشابه در کیفیت    3 – تشابه در زمان       4 – تشابه در شروط

14 – از دیدگاه علامه طباطبایی پیروی از آیات متشابه چگونه است؟

1 - پیروی ایمانی    2 – پیروی اعتقادی    3 – پیروی عملی     4 – پیروی بدون رجوع به محکمات

15 – علامه طباطبایی از کدام روایت زیر نسبی بودن محکم و متشابه را برداشت می کند؟

1 – المحکم ما یعمل به و المتشابه ما اشتبه علی جاهله

2 –یشهد بعضه علی بعض و ینطق بعضه ببعض

3 – من رد المتشابه الی محکمه هدی الی صراط مستقیم

4 - ان فی اخبارنا متشابهاً کمتشابه القرآن فردّوا الی محکمها و لا تتبعوا متشابهها فتضلّوا

16 – با توجه به دیدگاه علامه طباطبایی در مورد آیه « و لا تعجل با القرآن من قبل ان یقضی الیک وحیه» مؤید این معنا جمله بعد است که می فرماید:

1 - « قل رب زدنی علما» که مراد استنکاف است                             2 - « قل رب زدنی علما» که مراد استبدال است

3 - « قل رب زدنی علما» که مراد صبر است                                    4 – گزینه 1و2

17- با توجه به دیدگاه علامه طباطبایی در مورد حکمت نزول تدریجی قرآن آیه « و قرآناً فرقناه لتقرأهُ علی الناس علی مکثٍ و نزلناه تنزیلاً» اشاره به کدام یک از حکمت های نزول تدریجی دارد.

1 – اقتضای تعلیم و تربیت و آمادگی مردم                                   2 – تثبیت قلب و اطمینان خاطر شریف پیامبر(ص)

3 – اظهار عظمت و حقانیت قرآن                                               4 – از مقوله صدا و شنیداری بودن قرآن

18 – از دیدگاه علامه طباطبایی در مورد نزول قرآن کدام گزینه درست است.

1 – قرآن به جز حقیقت تدریج و جداجدا حقیقت دیگری ندارد.                         2 - قرآن فقط دارای یک حقیقت غیر تدریجی است.

3 – قرآن به جز حقیقت تدریج و جداجدا حقیقت دیگری دارد که امری واحد و غیر تدریجی است.         4- گزینه 1و3

19 – با توجه به دیدگاه علامه طباطبایی ................از خوارق عاداتی هستند که تکیه بر یک سبب غیر مغلوب دارند.

1 – معجزه    2 – کرامت     3 – سحر        4 – گزینه 1و2

20 – کدام گزینه در مورد نظر علامه طباطبایی در پاسخ به اینکه آیا نسخ چیزی جز اختلاف نظر و تجدید رأی است، درست می باشد.

1 – نسخ از سنخ و نوع تناقض گویی و از قبیل تفاوت در نظر است

2 – نسخ نه از سنخ و نوع تناقض گویی است بلکه از قبیل اختلاف در نظر است و ناشی از اختلاف در مصداق است.

3 – نسخ نه از سنخ و نوع تناقض گویی است و نه از قبیل تناقض گویی است و نه از قبیل تفاوت در نظر بلکه ناشی از اختلاف در مصداق است.

4 - نسخ نه از سنخ و نوع تناقض گویی است و نه از قبیل تناقض گویی است و نه از قبیل تفاوت در نظر بلکه ناشی از اختلاف در مفهوم است.

طراح سئوالات: سید ادریس ناصری - سئوالات از کتاب علوم قرآنی در تفسیر المیزان نوشته عباس الهی  برگرفته شده اند.


93/9/4::: 3:36 ع
نظر()